“Leerlingen hebben allemaal hun eigen motivatie om aan het Talentum mee te doen. Wat ze…

Susette Schipperen

“Leerlingen hebben allemaal hun eigen motivatie om aan het Talentum mee te doen. Wat ze gemeen hebben is dat ze allemaal beschikken over een hoge intelligentie en grote creativiteit. Ze zijn goed in het oplossen van ingewikkelde problemen.
 

Als coach begeleid ik ze in de uitvoering van hun project. Ik sta elke keer weer te kijken van de thema’s die leerlingen kiezen. Laatst wilde iemand uitzoeken of je aan de hersenen kunt zien of iemand een moordenaar is. Dat is zó interessant! Maar ook is er een leerling geweest die een eigen 3D-printer heeft gebouwd en er zijn leerlingen die een bedrijf opstarten met een heel innovatief idee. Als je leerlingen op een goede manier in de startblokken zet, komt er vaak zoveel moois uit!
 

Elke dag zie ik hoeveel creativiteit en nieuwsgierigheid er in leerlingen zit en wat dat voor mooie dingen oplevert. Er deed eens een leerling mee die helemaal geen goede cijfers haalde. Ik vermoedde dat hij aan het onderpresteren was, dat hij gewoon geen zin had om zijn best te doen. Toen hij bij Talentum begon, hing er een grote lok haar voor zijn ogen. Hij wilde een muziekstuk componeren en zocht uit wat je daar allemaal voor nodig hebt. Hoe verder hij kwam met het stuk, hoe verder dat haar uit zijn gezicht verdween. Hij ging bij wijze van spreken helemaal ‘open’! Door iets te doen waar hij zijn ei helemaal in kwijt kon, vond hij ook de motivatie voor de gewone lessen weer terug.”

 

Susette Schipperen, Talentum coach, hoogbegaafdheidspecialiste en docente Nederlands