Problemen bestaan uit stukjes waar je mee aan de slag kunt

Rob van Oene

“Onzeker zijn over wie je bent. Gek worden van je ouders die de hele tijd ruzie maken. Je niet kunnen concentreren. Denken dat je niet goed genoeg bent. Je zoveel zorgen maken over een vriend of vriendin dat je er zelf bijna aan onderdoor gaat. Leerlingen komen met uiteenlopende problemen bij me…

Ik denk dat ze het fijn vinden dat ik altijd rustig blijf en elk verhaal serieus neem. Ik luister heel goed en stel vervolgens vragen. Het kan lijken alsof alles fout gaat en het nooit meer goed komt, maar samen komen we erachter dat een probleem uit kleine stukjes bestaat, die je één voor één kunt aanpakken. Dat lucht vaak al op. Als ik vermoed dat er iets ernstigs speelt waar professionele hulpverlening bij nodig is, gaat het anders. Dan leg ik een leerling uit dat we contact moeten opnemen met de ouders en dat we die hulp moeten regelen.

Als je je rot voelt, zie je vaak niet meer wat mooi en goed is aan jezelf. Dat moeten we dus weer naar boven halen. Leerlingen ontdekken dan bijvoorbeeld dat ze in andere situaties wél voor zichzelf opkomen, hun schouders ophalen of aansluiting vinden bij de groep. Dan hoeven we alleen maar te bedenken wat nodig is om dat op school óók weer te laten lukken. En dat gebeurt vrijwel altijd, op de een of andere manier. Daar krijgen ze weer zelfvertrouwen van… en daar ben ik dan weer zó trots op!”

Rob van Oene, ondersteuningscoördinator en leerlingbegeleider onderbouw