Leerlingen ontdekken fout in Belastingplan 2019

Leerlingen ontdekken fout in Belastingplan 2019

Taart van Financiën voor 5 vwo-klas

 

Leerlingen van een 5 vwo-klas van het Beatrix College werden dinsdag ‘overvallen’ door het Ministerie van Financiën. Dat liet een taart bezorgen omdat de leerlingen een fout in het Belastingplan 2019 ontdekten. Bij het ministerie vonden ze dat de leerlingen daarmee wel een taart verdienden.

 

 

Lees snel verder!

LEES VERDER >
x
Nieuwe brochures online

De nieuwe brochures staan online. Klik op de afbeeldingen hieronder om ze te openen.

 

 

x
Artikel in 'Recht op maatwerk'-magazine VO-Raad

Wij zijn trots dat we met een mooi verhaal in het 'Recht op maatwerk'-magazine van de VO-Raad staan. Lees hieronder het artikel.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
x
Lyceo eindexamentraining

Extra examentraining op school


Om ervoor te zorgen dat uw kind zich optimaal kan voorbereiden op de (school)examens, bieden wij de mogelijkheid om een extra examentraining te volgen. Wij zijn daarom, net als voorgaande jaren, een samenwerking aangegaan met Lyceo. Dit zorgt ervoor dat de examentrainingen plaatsvinden bij ons op school en worden aangeboden tegen een gereduceerd tarief.


Direct inschrijven Inschrijvingen voor één of meerdere examentrainingen kan via www.lyceo.nl/beatilburg. Wij raden u van harte aan om niet te lang te wachten met inschrijven, zodat u verzekerd bent van een plek.

 

Meer weten?
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over de examentrainingen of over Lyceo? Neem dan contact op met Lyceo door te bellen naar 071-79 000 40 of kijk op www.lyceo.nl.

x
Ouder-gesprekavond

Geregeld organiseren de verschillende leshuizen en 'stromingen' (vmbo-tl, havo, vwo, tta, 5M) binnen het Beatrix College gesprekken met geïnteresseerde en betrokken ouders van leerlingen.

 

Op deze Ouder-gesprekavonden, ook wel 'Resonances' genoemd, bespreken ouders en medewerkers de sfeer op school, de communicatie met het thuisfront, nieuwe ontwikkelingen en al wat verder nog ter tafel komt. Op donderdag 22 november was er zo'n bijeenkomst voor zowel ouders van 5M als voor die van 2TL, 3TL en 4TL.

 

Jette van Velzen, waarnemend teamleider 2TL, kijkt met voldoening terug. "Je merkt dat het ouders écht interesseert hoe wij het als school doen en wat er allemaal nog mooier en beter zou kunnen." Zo'n Resonance levert veel opbouwende commentaren en nieuwe inzichten op. "Fijn dat we dat zo, samen met betrokken ouders, kunnen doen. Daar wil ik iedereen die zijn inbreng gaf nogmaals heel hartelijk voor bedanken."

 

Ouders die een volgende keer mee willen praten kunnen zich bij 'hun' teamleider melden.

 

Ouders klankborden over het Beatrix College.

x
'Zien, Doen, Beleven' nóg drukker bezocht

Elk jaar wordt de beurs 'Zien, Doen, Beleven' op het Beatrix College weer een slagje groter. De achtste editie, zaterdag 17 november, trok 2.200 bezoekers.

 

Het Beatrix College begon acht jaar geleden met 'Zien, Doen, Beleven'. "We merkten dat veel vmbo-leerlingen geen goed beeld kregen van wat ze in de toekomst, na hun eindexamen, konden gaan doen", vertelt initiatiefneemster Yvonne Mulders, één van de decanen van het Beatrix College. "Toen hebben we opleidingen gevraagd of ze dat hier eens wilden komen laten zien. Dus niet gaan vertellen, nee, echt laten zien. Als het even kan moeten bezoekers aan den lijve ondervinden wat een bepaald beroep inhoudt."

 

Onder de bezielende leiding van Mulders werd een deel van het schoolgebouw ingericht als beursvloer. "Dit is veel leuker dan boekjes lezen of websites bekijken", zegt één van de 2.200 bezoekers. Uiteindelijk koos een jury de inbreng van Defensie als de meest opvallende.

 

Handhaving
De grote toestroom van zowel bezoekers als 'beursstandhouders' bracht leshuisdirecteur Kick van Tulder ertoe contact op te nemen met zowel het Team Handhaving van de gemeente als met de buurt. "We hebben een Wijkteam Beatrix opgericht", vertelt hij. "Dat ziet toe op naleving van de verkeers- en parkeerregels en wijst mensen een goede parkeerplaats. Als we dat niet doen zadelen we de buren op met de ellende van onze drukte."

 

Het Wijkteam Beatrix bestond afgelopen zaterdag uit Nick uit klas 3 van 5M, stagiair Nigel Dongor, vmbo 4tl-teamleider Chris Huijbregts, Kick van Tulder en twee handhavers van de gemeente. "We ontvingen enkele opgestoken duimen en andere prettige reacties uit de buurt", vertelt Van Tulder. "We moeten nog officieel evalueren, maar ik denk dat we nu al kunnen vaststellen dat het Wijkteam een blijvertje is."

 

 

Enkele impressies van 'Zien, Doen, Beleven' en van het wijkteam.

 

 

x
Het Beatrix Wijkteam

Om te voorkomen dat onze buren overmatig veel last hebben van evenementen heeft het Beatrix College het 'Beatrix Wijkteam' in het leven geroepen.

 

Initiatiefnemer is Kick van Tulder, leshuisdirecteur vmbo-tl en 5M 'Anders Leren'. "Op zaterdag 17 november hebben we hier 'Zien, Doen en Beleven', een soort beurs waarop beroepsopleidingen zich presenteren aan leerlingen van 3 en 4 vmbo en 4 havo. Dat is, net als op ouderavonden, Open Dag en andere hoogtijdagen, weer zo'n gelegenheid waarbij de hele wijk volstroomt met auto's. Dat is voor onze buren geen feest én het maakt het voor onze bezoekers lastig een parkeerplekje te vinden."

 

Hoog tijd om daar iets aan te doen, vond Van Tulder. Hij richtte, samen en in overleg met het Team Handhaving van de gemeente Tilburg, het Beatrix Wijkteam op. Dit wil overlast voor de buurt beperken, service bieden aan bezoekers en toezien op de veiligheid. "Het bestaat uit 'onze' Wijk-BOA, een personeelslid en twee actieve leerlingen. Zaterdag begeleiden ze bezoekers actief naar geschikte parkeerruimte."

 

Handhaving

Het helpt niet altijd voldoende om mensen op te roepen met de fiets of te voet te komen? "Soms komen ouders van hun werk naar hier of is het gewoon te ver voor de fiets. En dan zien we soms dat mensen van gekkigheid niet meer weten waar ze hun auto eens zullen laten. Dat is voor niemand goed - helemaal niet als Handhaving bekeuringen uit zou gaan delen. Daarom leek het me verstandig om eens te bedenken hoe we dat beter in goede banen kunnen leiden."

 

Dus nam Van Tulder contact op met het Team Handhaving. Dat leverde al direct wederzijds begrip en samenwerking op. "We hebben een goed gesprek gehad met de Handhavers uit de wijk. We werden het snel eens. Het is voor iedereen beter als we 'onze parkeerders' beter begeleiden. De schaarste aan parkeerplekken oplossen zal niet lukken. Daarvoor zouden we voor een paar dagen per jaar een enorme parkeergarage moeten bouwen, dat gaat niet gebeuren. Maar we hebben onze buren de voorbije jaren genoeg irritatie en overlast bezorgd, hoogste tijd dat we onze verantwoordelijkheid nemen."

 

 

Kick van Tulder en de toezichthouders van het Team Handhaving uit de wijk.

x
TTA-leerlingen: gefeliciteerd!

Op de avond van 6 november was het groot feest op het Beatrix College. Leerlingen uit de vierde klas van het tweetalig atheneum ontvingen hun TTO junior certificaten en hun Cambridge Engels certificaten. Hiermee kunnen ze in de hele wereld schriftelijk aantonen Engels te spreken en verstaan op het niveau van... nou ja, een Engelsman (m/v).

 

Samen met ouders en familieleden keken de leerlingen terug op de afgelopen drie tta-jaren. Isa Koobs en Jesse Withaar haalden herinneringen op en spraken de zaal vol vertrouwen in het Engels toe. Ter afsluiting genoot iedereen van een welverdiende non-alcoholische borrel.

 

x
Leuke reactie

Soms ontvangen we mailtjes van ouders waar we ontzettend blij van worden. Zie hieronder:

 

"Beste meneer van Tulder,

Wij kennen niet alle docenten die met onze dochter mee naar Barcelona zijn geweest. Vandaar dat wij deze mail sturen om door te geven dat zij de meest ‘geweldige week’ uit haar leven heeft gehad. Volgens **** ** was het ook een superleuke groep!
Bedankt daarvoor en natuurlijk ook voor de goede zorgen!"

 

Daar zijn we trots op!

 

x
Hèhè, een nieuw Schoolplan…

Is een Schoolplan interessant om te lezen? Ja, echt wel! Goed, een vierjarig schoolplan is een verplicht nummer (het ministerie eist het), maar er staat ook in welke plannen we hebben om de school nog beter te maken. En plannen hébben we bij het Beatrix College.

 

Zo gaat het Beatrix College de komende jaren stap voor stap toewerken naar nog meer onderwijs op maat voor iedere leerling. In het Schoolplan staat wat we daarvoor nodig hebben en hoe we dat gaan aanpakken. Voor wie niet het hele plan wil lezen en wél wil weten hoe het zit, leggen we hier uit wat we van plan zijn en wat je daar als leerling en ouder van gaat merken.

 

 

Onderwijs op Maat
“De gemiddelde leerling bestaat niet”, begint rector Wilma van Noort. “Ieder kind is uniek en daarom verdient het maatwerk.” Zo moet het op termijn mogelijk worden als leerling in de bovenbouw in één of meer vakken sneller of op een hoger niveau eindexamen te doen. “Of je moet op meer verschillende manieren kunnen leren: de een is goed in studeren uit een boek en kennis stampen; de ander leert beter met online spelletjes en toetsen en weer iemand anders wil vooral doen en uitproberen.”

 

Dat het Beatrix College alle individuele leerlingen wil geven wat ze nodig hebben, is niks nieuws. “Dat willen we nu ook al en dat dóen we ook – met de middelen die we nu hebben. De komende jaren gaan we gebruik maken van nieuwe technologische mogelijkheden om een stap extra te zetten. Je kunt straks  – ondersteund door ICT - gericht aan je eigen leerdoel werken, terwijl je nu nog een min of meer gestandaardiseerd programma volgt.”

 

School kan interessanter
De rector denkt dat school een stuk interessanter wordt als het onderwijs beter op jou als leerling is afgestemd. “Ja, natuurlijk! Ik wil echt graag dat we voor elkaar krijgen dat ook kinderen die niet zo graag of niet zo gemakkelijk leren met veel plezier naar onze school komen. Omdat ze merken dat het leren veel beter gaat als je het kunt doen op een manier waar je je goed bij voelt.” En voor de leerlingen die nu al graag en makkelijk leren? “Ook voor hen valt er straks nog meer te beleven. Waaronder meer mogelijkheden om kennis te verdiepen en verrijken.”

 

Stap voor stap vooruit
Het afgelopen jaar heeft de school in kaart gebracht welke (technische) mogelijkheden er zijn om ons doel te bereiken. “We hebben uitgebreid bekeken wat bij ons past en wat niet en hoe we alle mogelijkheden slim kunnen combineren. Nu staan we te popelen om aan de slag te gaan.” Dat gebeurt stap voor stap. “We leren samen van wat goed is en wat anders moet. En de leerlingen hebben er geen last van; zij zullen steeds meer de voordelen ervan gaan ontdekken.”

 

Wat kun je er nu al van merken?
De docenten Lisette van den Herik (Wiskunde) en Lucio Santamaria (Geschiedenis) hebben een deel van hun lesstof van 5M Anders leren de afgelopen zomer in een digitale leeromgeving gezet. Met de leerlingen gaan ze testen wat goed werkt en wat nog niet. Er is expres gekozen om een eerste test te doen bij 5M omdat bij deze stroming docenten al meer gewend zijn het onderwijs op de individuele leerling af te stemmen.

 

x
Leren in de toekomst

Op het Beatrix College zijn leraren niet alleen bezig met het onderwijs van vandaag. Ze denken ook na over welke eisen leerlingen in de toekomst stellen. Lisette van den Herik en Lucio Santamaria, docenten Wiskunde en Geschiedenis bij ‘5M Anders Leren’, besteedden een deel van hun zomer aan onderwijsvernieuwing. Hoe dan?

 

“Niet iedereen leert op dezelfde manier”, begint Lisette van den Herik. “De een onthoudt wat je hem vertelt, een ander leest iets en vergeet het daarna nooit meer”, vult Lucio Santamaria aan. “De derde probeert graag iets uit en snapt het vervolgens.” “Er zijn mensen voor wie je stof heel vaak moet herhalen.” “En er zijn er voor wie dat juist averechts werkt. Er is niet één manier van kennis opdoen”, aldus Van den Herik. “Wat werkt voor jou, werkt voor jou – dan is het goed.” “Aan ons, als docenten, om leerlingen te helpen zich de stof toe te eigenen op de manier die het best bij hen past”, zegt Santamaria. “En om ‘individuele leerlijnen’ te laten aansluiten op de behoeften van iedere unieke leerling.”


Itslearning
Wat heeft dat met afgelopen zomer te maken? “Toen hebben we hard gewerkt aan ‘itslearning’”, zegt Van den Herik, “een multimediaal systeem waarmee leerlingen via de computer zelf kunnen zien hoever ze zijn, wat ze nog moeten leren, hoe, waarmee ze beter nog wat kunnen oefenen en waar hun zwaktes en sterktes liggen.”

 

“Het opzetten van zo’n systeem vergt veel denkwerk”, zegt Santamaria. “Over wat je vak nu precies inhoudt. Wanneer snap, begrijp, kén je Geschiedenis? Welke plaatjes, video’s, grafieken en tijdlijnen helpen daarbij? En hoe weet je of je je wiskundestof doorziet? Maak je als docent ergens een taak van? Of toch een opdracht?” Wat is het verschil? “Bij een taak klik je ‘Gedaan!’ aan, bij een opdracht vul je antwoorden in bij opgaven.”


Proef
De proeflessen Geschiedenis en Wiskunde draaien nu in enkele klassen van 5M. Het uiteindelijke doel is dat het gehele Beatrix College zo gaat werken. “Het vak van docent wordt leerlingen begeleiden. Ze helpen ontdekken wat ze nodig hebben om zich in onbekende leerstof te bekwamen”, voorspelt Van den Herik. “Het is knap als je stof kunt reproduceren, ‘Kijk eens wat ze me allemaal verteld hebben?’, maar je moet er écht iets mee kunnen dóen”, zegt Santamaria. “Leerstof dient steeds als fundament onder nieuwe kennis en vaardigheden, je moet er op voort kunnen bouwen.”


“In de toekomst komt de kreet ‘Wat héb je hier nou aan?’ niet meer voor”, hoopt Van den Herik. “En straks hoeven klassen niet meer allemaal exact op hetzelfde moment exact hetzelfde te doen – dat lijkt me voor iedereen heel prettig.”

x
Ouderraad zoekt nieuwe leden!

Als Beatrix College zijn wij ontzettend blij met onze ouderraad. De ouderraad bestaat uit een aantal zeer betrokken ouders, die naast het 8 x per jaar vergaderen, ook ondersteunen met allerlei activiteiten, zoals de Open Dag, Trixweken, ouderavonden, enz. enz. De ouderraad organiseert ook elk jaar de thema-avonden en maakt zaken die leven onder ouders bespreekbaar met de directie van de school.

 

Omdat het afgelopen jaar enkele ouders de ouderraad hebben moeten verlaten omdat hun kinderen zijn geslaagd, en dit voor een aantal zittende ouders komend jaar staat te gebeuren, zijn we op zoek naar enthousiaste en betrokken ouders die deel willen gaan uitmaken van de ouderraad. Mocht je je hiertoe aangetrokken voelen, neem dan vooral contact op met de voorzitter van de ouderraad, dhr. Hans van Hemert. Contactgegevens zijn te vinden op onze website (www.beatrixcollege.nl/contact/).

x
Bregje Pontzen (leerling 4tl) wint fotowedstrijd Rijksmuseum

4tl, en oud-5M leerlinge Bregje Pontzen heeft de jaarlijkse fotowedstrijd Document Nederland Junior gewonnen. De fotowestrijd van het Rijksmuseum in Amsterdam had dit jaar als thema 'café, club of kantine'.

 

https://www.bd.nl/tilburg-e-o/bregje-pontzen-wint-fotowedstijd-rijksmuseum~a3bd53dc/

 

Omdat Bregje op dit moment met de Trixweek in Barcelona zit, werd er een livestream opgezet met het Rijksmuseum. Teamleider 4tl Chris Huijbregts schreef daarover:

"Ja, echt heel gaaf hier! Livestream met beeld via Skype vanuit Barcelona naar het RijksMuseum. Bregje vertelde live dat ze met het Beatrix College in Barcelona zat. Heel de zaal daar ging uit z'n dak. Wij hebben met de Barca groep luid geapplaudiseerd. Goede vibe! :-D"

 

Wij zijn hartstikke trots op Bregje, van harte gefeliciteerd!

x
Gert van Vliet en leerlingen uitgenodigd door staatssecretar...

Gert van Vliet en enkele leerlingen zijn gisteren naar Den Haag geweest om de staatssecretaris te ontmoeten. RTL Late Night heeft Gert en de leerlingen geinterviewd en waren ook bij de ontmoeting met de staatssecretaris aanwezig. Dit allemaal naar aanleiding van de ontdekte fouten in het belastingplan. Klik op de link hieronder voor het filmpje!

 

https://www.rtllatenight.nl/video/video/4438691/lex-bij-het-ministerie-van-financien-vwo-klas-haalt-fout-uit-belastingplan

x
Beatrix Run 2018

Na een aantal weken voorbereiding in de LO lessen, was het vandaag zo ver: de Beatrixrun. Alle leerlingen uit 4h/4a/4tta hebben 2,5 km in het Reeshofbos gerend. Er waren ook docenten die zelfs twee keer mee liepen om de leerlingen te motiveren en te stimuleren. Ondanks het weer was het een mooie middag die mede mogelijk werd gemaakt door bovenbouw docenten, de vakgroep LO en loopvereniging roadrunners Tilburg

 

02388817-a7cb-47db-979...
08f06dbb-59b1-460a-aec...
1805c79b-fca3-4df8-b6a...
68abe457-a5b1-4b09-ab5...
cec23069-59d5-4ee7-8fa...
ebd7f944-8060-4fcc-bff...
ee5c37bb-fa3a-4cf7-9f0...
f08ff95b-9f57-48de-a65...
x
Verbeter de wereld...

Met BMO (Beatrix Maatschappelijk Ondernemen) kun je als leerling bijdragen aan een betere wereld. In ruil voor 75 'vrije' lesuren doe je mooie en leerzame dingen voor de samenleving.


Nikki Sinke, Marjolein Gouw en Lizet van Groos (van links naar rechts op de foto) pakken hun BMO-werk voortvarend aan. Zij zitten een veelvoud van die 75 uur (“Gemiddeld vijftien per week, vijftig weken per jaar”, rekent Lizet hardop voor) dingen te organiseren en regelen. “Wij hebben weinig moeite in het aanspreken van volwassenen, in dingen voor elkaar krijgen”, denkt Nikki. “Al doende leer je hoe je zaken regelt”, zegt Marjolein. “Hoe je de juiste mensen aan de telefoon krijgt, hoe je een goede zakelijke mail opstelt. Handig voor later, ook.”


Sprankelen
Het begon in India. Als leerlingen van het tweetalig atheneum maakten ze daar kennis met ontwikkelingswerk. Marjolein: “We stonden voor een klas vol kinderen.” Lizet: “Daar deelden we boekjes uit.” Nikki: “En als je dan ziet hoe dankbaar ze daarop reageren – dat is zó  mooi.” Het inspireerde de dames tot hun werknaam, SPARKL. “Soms moet je met mensen kunnen mailen, dan is het wel handig als je gezamenlijk een naam hebt”, zegt Marjolein. “SPARKL, dus. Naar het Engelse "to sparkle" sprankelen. We willen mensen lichtjes in de ogen bezorgen.”

LEES VERDER >
x
Kunst in de ruimte met 4H

In het kader van "Kunst in de ruimte" bij het vak CKV, hebben de leerlingen van 4H en 4A de Lustwarande in Tilburg bezocht. Zij hebben de kunstwerken geanalyseerd en vastgelegd in foto's. Eén van de kunstwerken is het uitgangspunt voor een opdracht creatief schrijven.

 

PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
PHOTO-2018-09-25-10-58...
x
Foto's diplomauitreiking online

Een selectie van foto's van de diplomauitreiking staat online, te zien in onze fotoalbums. Helaas is het door de wet AVG niet mogelijk om zomaar alles te plaatsen. Mocht je bezwaar hebben tegen de plaatsing van een foto, stuur dan even een mailtje met bestandsnaam van de foto naar theijnen@beatrixcollege.nl.

 

Naar de foto's.

x
Trixweek brugklassen groot succes!

De eerste week op het Beatrix College bestaat voor de brugklassen altijd uit de Trixweek. Een week waarin kennismaken met elkaar, de docenten en de school centraal staat. Klik op lees verder voor het verslag van 1HA3 over de Trixweek!

LEES VERDER >
x
Voorlichtingsavond Trixweek leerjaar 4

Donderdagavond 30 augustus vond de voorlichtingsavond voor de reizen in leerjaar 4 plaats.

 

Mooi om te merken dat er bij zowel ouders als leerlingen veel nieuwsgierigheid en enthousiasme was over deze reizen. Helaas hebben we een aantal ouders moeten teleurstellen die wel héél graag mee op reis wilden...

 

x
Kerstactie klassen 1T/H groot succes!

De brugklassen van 1T/H hebben dit jaar de kerstactie voor een goed doel gehouden dat heel dichtbij staat. Onze leerling Jens heeft 'hemiparese' en krijgt ondersteuning van Onderwijscentrum Leijpark. Om het speelterrein van OC Leijpark te verfraaien haalden de brugklassers van 1T/H daarom geld op. Dit was een groot succes, met ruim 1647 euro!

 

Lees hier meer >>

x
KWT Werkstukken

KWT Werkstukken


Dit zijn werkstukken van leerlingen die gemaakt zijn tijdens de zogenoemde 'Keuze Werk Tijd'-uren van 2 havo.

 

In acht weken hebben leerlingen een foto van hun favoriete acteur/ actrice, zanger/ zangeres of familie lid/ huisdier getransformeerd tot een heus pop art-schilderij. Leerlingen werken er met veel plezier aan en nemen na twee maanden een heus kunstwerk mee naar huis.

 

 

LEES VERDER >
x
Hoera, we hebben een nieuwe website

Nieuwe website


Het Beatrix College onthult, met een beetje trots, de nieuwe website. Opgefrist, met échte leerlingen en medewerkers - grasduin er eens in rond, als je wilt.

x
ik wil meer zien