
'Voor schut' bestaat niet bij 5MLEES MIJN VERHAAL
“5M is werken met een laptop, veel presenteren, je eigen beslissingen maken, reflecteren, zelfstandig werken… skills die je altijd en overal nodig hebt. Aan het begin van elke periode krijg je een takenlijst. Daar staat op wat je aan het eind af moet hebben en dat moet je dan gaan plannen. De eerste keren ontplofte ik in de laatste week van de periode van de stress. Want natuurlijk kwam ik er toen pas achter dat er nog héél veel af moest. De leraren laten dat gewoon gebeuren, omdat je daar het meest van leert. Daar hebben ze gelijk in. Mijn moeder vroeg zich in het begin af wat ik in vredesnaam bij 5M ging doen, aangezien plannen niet echt mijn sterkste kant was. Maar nu kan ik het en zie ik er ook het nut van in.
Elke dag hadden we hetzelfde rooster, van 8.15 tot 15.00 uur en geen tussenuren. ’s Morgens heb je les in een vak, ’s middags keuzewerktijd (KWT) en een coach-uur. Bij KWT werk je aan je takenlijst. Je werkt heel veel samen in groepjes aan werkstukken en presentaties. Er zit wel eens iemand in je groep die zich drukt. Dan denk ik: die komt er wel achter dat niks doen niks oplevert. We leren ook hoe je zoiets kunt bespreken met de docent en de groep. Hoe je naar je eigen gedrag kunt kijken en jezelf kunt verbeteren. ‘Voor schut’ bestaat hier niet. We zitten hier tenslotte allemaal met hetzelfde doel, dus je respecteert elkaar gewoon.
Wat echt leuk is hier is de band die je krijgt met je docenten. Dat had ik al meteen bij de verkenmiddag. Omdat de docenten niet de hele tijd les staan te geven, hebben ze tijd voor een praatje. Net als mijn geschiedenisdocent heb ik veel interesse in politiek, daar hadden we het vaak samen over.”
Nick van Korven, 4l (2019/2020). Nick stapte over van 3-5M naar 4-tl.
Vanaf het schooljaar 2020-2021 kun je bij 5M je tl-diploma halen en hoef je niet meer over te stappen.)